onsdag, november 22, 2006

Avinstallera Linux

Som första guiden på Linuxnyheter kommer lite instruktioner hur du gör för att ta bort Linux eller avinstallera din distribution. Jag skriver denna guide eftersom jag har en lånedator som jag tog friheten att installera Linux på men jag måste tyvärr lämna tillbaka den i det skick den kom i.

Det första du bör göra är att ta bort din starthanterare (boot loader, boot manager) ifall du har någon. Det kan vara Lilo eller Grub beroende på distribution. Starthanteraren gör så att du kan välja operativsystem när datorn startas om du till exempel har Windows och Linux på samma hårddisk. Denna kommer upp innan Windows eller Linux startas.

Denna guide talar bara om ifall du vill avinstallera Linux samtidigt har Windows på samma dator.

Med hjälp av Windows XP-skivan kan du starta ifrån den och välja "Recovery console", sedan skriver du:
fixmbr

Fungerar även med startdisketter, då skriver du istället
vid prompten (:\>):
fdisk /mbr

Partitioner
Nu när starthanteraren är borta är det bara att ta bort den partition Linux ligger på.

Observera
Som vanligt när det gäller att ta bort partitioner måste du vara försiktig och göra en backup på innehållet på din hårddisk, för det kan gå fel, du kan ta bort fel partition och då är alla filer borta. Se till att du har ett annat operativsystem på CD/DVD exempelvis Knoppix som kan köra utan att du behöver installera något på hårddisken.

Efter jag skrev denna guide hittade jag en guide som Microsoft har skrivit för att ta bort Lilo.

Inga kommentarer: