fredag, september 28, 2007

FAQ - Vanliga Linuxfrågor

FAQ - Vanligt frågor och svar om Linux.

Vad är Linux?
Här sammanfattar vi begreppet Linux och förklarar vad det är för något.

Jag är total nybörjare vilken distribution ska jag välja?
Ubuntu, openSUSE och Fedora är bra nybörjardistributioner.

Hur hämtar jag hem en distribution?
Direkt från distributionens hemsida, eller ladda hem ett ftp-program som tex. SmartFTP eller Filezilla för Windows.

Hur bränner jag min distribution?
En bra guide till CD-bränning finns på i Ladda ner Linux.

Är Linux helt gratis?
Linux är inte alltid helt eller alltid gratis. Men så länge som du kan tanka hem det över internet är det gratis.

Vilka distributioner finns det?
Distrowatch.com är en bra sida för dig som vill hitta nya distributioner.

Klarar min dator av Linux?
På varje distributions hemsida finns det information om hur stora krav deras distribution ställer. Titta på din distributions hemsida för aktuell information. Oftast kräver Linux mindre resurser än Windows. Men rekommenderat är minst 64 MB ram och 200 Mhz för att det inte ska gå hur segt. 200 Mhz duger ifall du ska köra Linux i grafiskt interface. Men titta på din distributions hemsida för aktuell information! Det som ofta avgör hur pass "alert", responsiv en distribution är, beror på window managern (fönsterhanteraren). Olika fönsterhanterare är olika krävande. Fluxbox anses som en av de mest resurssnåla. Ett enkelt sätt att testa din hårdvara i Linux är att köra en så kallad Live-CD.

Tips: Om du märker att du inte har en tillräckligt snabb dator för senaste versionen kan du prova en äldre version av distributionen.

Noteras även att Linux inte bara går på PC-kompatibla datorer. Det finns från stora IBM-stordatorer till små WLAN-routrar, nätdiskar (som ex LinkSys NSLU2) eller bärbara handdatorer och mobiler (som Android eller Palm).

Kan jag ha både Windows och Linux på samma hårddisk?
Ja, under installationen kan du välja om du vill installera en starthanterare (Lilo eller Grub). När datorn startar upp datorn kan du sedan välja vilket operativsystem du vill använda.

Finns Microsoft Office för Linux?
Ja det går att köra med Wine, men det finns ett bättre alternativ nämligen OpenOffice.org.

Windowsnätverk i Linux?
Ja det går. Programmet Samba är allt du behöver, finns på http://www.samba.org och låter dig dela skrivare och skicka filer över nätverket mellan Windowsdatorer och Linuxdatorer.

Kan jag köra Linux på en Mac?
Ja det går, men tänk på att du ska ladda hem en distribution som är anpassad för din hårdvara.

Multimediaspelare för DivX, MOV?
Xine spelar AVI, MOV, WMV, DVD och många filtyper till.

Hur ser skrivbordet ut i Linux?
screenshotsidan har jag samlat en del bilder. Men om du vill testa Linux på riktigt kan du gå in på http://opensource.region-stuttgart.de/english.php. Tyvärr är det inte senaste versionen med KDE som följer med men det enda du behöver är Windows och att du kan köra en exe-fil.

Varför har du bara med vissa distributioner?
Jag har tyvärr inte tid att ladda hem och testa alla distributioner, därför har jag med de största.

1 kommentar:

golfer sa...

Apropå Windows och Linux på samma hårddisk: Du kan ha tio olika OS på samma hårddisk om du vill. Läs gärna min "handledning" Multiboot med Grub HÄR.