fredag, augusti 06, 2010

Bildbehandling

Med bildbehandling menas att man förbättrar/ändrar/kombinerar bilder till nya bilder som är bättre i något avseende.

Bildformat

Det finns i grova drag tre olika format av bilder. Dels bilder som har mjuka övergångar mellan färger. Exempel är fotografier och akvareller. Dels bilder som innehåller några få färger och inte några toningar mellan färgområdena. Exempel är teckningar och logotyper. Slutligen bilder som är baserade på streck, sk vektorer. Exempel på detta är avancerade logotyper.

Bilderna lagras i några olika format, vilka lämpar sig olika bra för olika saker.

Fotografier och liknande
Vanligaste bildformatet lämpliga för fotografier som har många färger och toningar mellan dem är JPEG och TIFF. Dessa format lagrar tre (eller fyra för TIFF) värden om 256 värden för röd, grön och blå för varje bildpunkt. Detta gör att formaten kan hantera många färgtoner (2^24 olika färger). JPEG är ett sk förstörande format, vilket gör att filstorleken för dessa blir mindre. Detta gör det lämpligt format att lagra färdiga bilderna med. Men eftersom JPEG förstör information i bilden, så är de ej lämpliga att mellanlagra bilder som man jobbar med eller originalbilder som man vill bearbeta senare. Då är ett ickeförstörande format som TIFF bättre. Nackdelen med TIFF är att filstorlekarna blir större. Men om man mellanlagrar bilderna så försämras inte bildkvaliteten.

Ikoner och liknande
Om man jobbar med bilder med färre färger (max 256 olika färger) utan toningar, som exempelvis logotyper, ikoner och tecknade bilder, så är formaten PNG eller GIF lämpligare. Dessa format komprimerar bilden, men de förstör inte någon information i bilden. Så om man vill fortsätta bearbetningen av bilden senare så får man inte någon kvalitetsförlust. Både PNG och GIF kan även hantera enklare animeringar av bilderna. Eftersom PNG är ett nyare format, så rekommenderas att använda detta.

Om man har logotyper som innehåller fler färger, om med klara rena linjer, så är formaten SVG och Postscript mer lämpade. Det är sk vektorbaserade format som används för att dra linjer och sedan färglägga ytorna mellan. Detta gör att man kan få helt rena och jämna färgövergångar och på så sätt få mer än 256 olika färger i bilden. Formatet SVG är gjort för att användas på Internet och standardiserat av W3C.

Program

Många av dessa program kan exportera och importera bilder i andra format. Men grupperingen är gjord efter vad de är gjorda och mest lämpade för att behandla.

Fotografibehandling
Motsvarande kända kommersiella program är PhotoShop.
  • Gimp är ett program som är utvecklat för att göra avancerade fotografimanipulationer. Det har liknande funktion som det mer kända PhotoShop, men ett annat gränssnitt.
  • MyPaint ett program som är en enklare variant av Gimp. Har bättre stöd för tryckkänsliga digitaliseringsbord.
Ikonbildbehandling
  • mtPaint hanterar PNG, men klarar även av att hantera formaten JPEG, GIF, TIFF, BMP, XPM och XBM.
Vektorgrafikbehandling
Motsvarande kända kommersiella program är Corel Draw och Adobe Illustrator.
  • Gestalter är ett vektorprogram som hanterar SVG och Postscript.
  • Incskape är ett vektorprogram som importerar EPS, Postscript, JPEG, PNG, BMP och TIFF samt exporterar PNG och ett antal andra vektorbaserade format.
  • Skencil är ett program för SVG, hette förr Sketch. Stödjer formaten Xfig, ai (Adobe illustrator), CMX (Corel), SVG och WMF.
  • Sodipodi är ett program för att manipulera vektorer i format som utvecklat i Estland.
  • Xara Xtreme är ett program som hanterar vektorgrafik men även fotografier och bitmappade bilder.
  • Xfig är ett program som funnits med länge (sedan 1990) för att manipulera vektorgrafik.
Katalogisering/Organisation
  • DigiKam är ett program för att organisera bilder i album, kategorisera dem, betygsätta, kommentera etc.
Externa länkar
Linuxgraphic
Information om diverse bildbehandlingsprogram (på franska)

Gimp
MyPaint
mtPaint
Gestalter
Incskape
Skencil
Sodipodi
Xara Xtreme
XFig

1 kommentar:

teadrinker sa...

För att hantera digitalkamerors sk RAW-filer kan man använda "dcraw"

Notera att TIFF (och dcraw) även stödjer 16 bit per kanal, alltså 48 bit RGB. Mig veterligen stöds detta dock ej i gimp tyvärr.